You were born an Original Don't die a copy

You were born an Original Don't die a copy


יום רביעי, 6 בנובמבר 2013

ערימת רקב

אני מכירה המון א/נשים שמפרידים אשפה לקומפוסט אבל ממש מעט שממש מממשים את הפוטנציאלה שיש בערימת הרקב שלהם.
רוב הא/נשים פשוט עורמים ועורמים בעיקר כדי לא לזרוק לפח את כל מה שאפשר להחזיר לאדמה אבל כשמגיע השלב של להפוך את ערימת הרקב לערימת זהב הם עוצרים.

אנחנו כבר שנים עורמים רקב ורק בשלוש השנים אחרונות עברנו שלב והתחלנו להשתמש במה שיצרו עבורנו מליוני אלכימאים קטנים שבאורך פלא מפרקים את הזבל שלנו למשהו ריחני ומלא כל טוב.

אז היו לנו שתי ערימות, אחת היתה חתומה שנה בערך והיה בה רקב שישב קרוב לשנתיים, הערימה השניה היתה חדשה יותר אבל תחתיתה היתה כבר ממש מוכנה ואילו חלקה העליון דרש עוד לפחות חצי שנה של ישיבה, מכיוון שהגיע הסתיו וזה בדיוק הזמן לדשן את כל הצמחים בחצר וגם הערוגות החדשות של גינת החורף שלי דרשו כמה דליים טובים של קומפוסט, החלטנו לטפל בשתי הערימות.

ראשית, כל מי שאי פעם ערם ערימת רקב יודע, שלא כל מה שיש שם בפנים הוא בגודל אחיד ובכלל, לפעמים אנשים זורקים לקומפוסט דברים שבכלל מקומם לא בערימת הרקב כמו למשל כפית שבטעות החליקה לילדה, הפיל הסגול שהתינוק זרק פנימה, שקית ניילון שאיזה אורח שלא מכיר זרק.
כדי לגלות את כל האוצרות האלו יש לסנן את הערימה.
את הפעולה הזו הכי פשוט לעשות על ידי מתיחה של רשת לולים או רשת תוכים על מסגרת עץ, זו יכולה להיות מסגרת מיטת יחיד שנאספה מהמכולה הקרובה או כמה עצים שהוברגו יחד לצורך העניין.

בעזרת קלשון הנפה או כף גדולה מניחים גושים מערימת הרקב על הרשת ונותנים לחתיכות הקטנות ליפול בין חורי הרשת.
על הקרקע מתחת למסננת הענקית הזו כדי להניח קרטונים או יריעה כלשהי שתסייע מאוחר יותר באיסוף הדשן שנערם.
אם הרקב רטוב אז יהיה מעט קשה לסנן אותו אבל לא יהיה צריך יותר מקצת כוח שכנוע.
אפשר להשתמש בידיים יחפות או עם כפפות גינון ואפשר גם עם מטאטא מדרכות ופשוט ללחוץ את הגושי הקומפוסט דרך החורים החוצה כשהחלקים שלא הנרקבו כראוי פשוט נופלים למטה לערימה.
 (ככה נראה איש הייטק ביום חופש :-) ) 




















תקריב של שכבות הערימה הצעירה יותר. בתחתית אפשר לראות את החלק המוכן לעומת החלק העליון הטרי
ערימת הפסולת שנערמה בתחתית הרשת

אם ערימת הרקב שלכם מכילה רק פסולת ביתית פשוטה אין שום בעיה להעביר את ערימת הפסולת שנותרה בתחתית לבור כדי שתסיים להרקב או לחילופין, לעשות איתה חיפוי לעצים שגם יזין אותם.
ערימת הרקב שלנו הכילה גם חיתולי תינוקות אקולוגיים שמתפרקים רק באחוז מסויים מהם כך שרוב הפסולת לא היתה ראויה לשימוש נוסף ופשוט נזרקה לפח.
למי שמשתמש בחיתולים אקולוגיים אני ממליצה, מנסיון זה שלנו, להפריד את החיתולים מערימת הרקב, הרגילה ואולי אפילו להכין בור יעודי רק בשבילם.

לאט לאט, על הקרטונים מתחת לרשת מתחילה להערם ערימה יפה של דשן ריחני בצבע חום כהה.
תחושת הסיפוק שהדבר הזה נותן היא בלתי ניתנת לתאור.
גם אני וגם האיש עבדנו עם חיוך ענק על הפנים.


וכשעובדים עם חיוך ענק על הפנים הילדים מייד מצטרפים.


הילדים ממלאים דליים של דשן לפיזור בגינה

מילאנו את כל העצים, העציצים, הערוגות והשתילים בגינה בדשן ביתי משובח עם ריח של שדה אחרי הגשם ועוד נשאר לנו מספיק כדי לחלוק עם חברים.

איזה כייף!


ולמי שלא ערם ערימת רקב מימיו הפוסט הזה עושה לו חשק, חשוב לדעת מה כן זורקים לערימה ומה לא.
לערימה זורקים שאריות מזון צמחי מכל הסוגים והמינים גם ניירות יתקבלו בברכה כל עוד הם לא ניירות מצופים בניילון, נייר כימי של קבלות ושבועונים מבריקים.
לערימה לא זורקים ניילונים, ופלסטיקים משום סוג, פסולת חלבונית (בשר, גבינה וכו').
לגבי קליפות ביצים יש מחלוקת מכיוון שיש הגורסים כי הקליפות בקומפוסט עלולות להעביר סלמונלה לצמחים אשר הדשן ידשן אחרי שיהיה מוכן, מצד שני בני האדם נוטים לפחד פחד יתר מפני סלמונלה והקליפות מלאות סידן שנהדר לצמחים, כך שתחליטו באיזה מחנה אתם.

מדריכים לאיך להתחיל עם כל זה אפשר למצוא באינטרנט.
הנה אחד מבית גאמנון
והנה דף מאוד מעניין בנושא באתר באופן טבעי

בהצלחה.


נ.ב

אנא סילחו לי על הרווחים בין התמונות, נראה שיש איזו תקלה בבלוגר והוא עושה לי סופר צרות... מקווה שעד פעם הבאה זה יעבור כי לתקן את זה זה בלתי אפשרי לצערי...